På djupt vatten i debatten

Det pågår många hetsiga debatter på bloggar och i  socialamedier om feminism och nu främst underbara claras rumpa och träning. Vilka ideal står hon för? Vilken effekt har hon på andra kvinnor genom att skriva att hon tränar? Detta är inget försvarstal för hennes räkning det kan hon själv. Jag lägger inga större värderingar i hennes blogginlägg. Hon får skriva om vad hon vill, det får jag också. Jag kan inte låta bli att skriva detta inlägg och det är säkert inte lika välformulerat och genomtänkt som andras men nu jobbar jag ju inte så i min blogg. 
 
Jag är för jämställdhet, det tycker jag är självklart. Jag vet att inte alla tycker det.  Men jag kan inte hålla med om att man ska och bör problematisera allt och lägga ett sådant ansvar på en människa. Debatt i sig är bra, vi ska ifrågasätta. Det är mer tillvägagångssättet och personangreppen jag opponerar mig emot. Vi bör i det längsta inkludera inte exkludera. Passar jag inte in i feminismen på grund av min blotta uppsyn? Upprätthåller jag patriarkatet för att jag gillar att ha smink och kjol? Jag tror ju inte det. Vill inte tro det iallafall. 
 
Varför är det (nästan) alltid tjejer som är de första att kommentera hur en tjej bör vara och för vilka ideal hon bör stå för? Är vi mer medvetna eller är vi så måna om att "skydda" andra kvinnor att kritiken blir missriktad? Nä mer nätkärlek och systerskap, sen får ju ni killar och män också vara med. Bara så ni vet. Jag vill inte förtrycka det som är min kvinnlighet i kampen om jämställdhet. Vad blir vi då? Jag är jag och vissa kan kanske påstå att min kvinnlighet är en produkt av det patriarkala samhället. Men nu trivs jag att vara som jag är, jag varken vill eller kan ändra på det.  Alla måste ju få vara, känna, tycka, leva som dom vill så länge dom inte direkt eller allvarligt skadar någon annan? 

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi

Om jag hade tid ( och lust) att blogga skulle jag försöka skriva lika kloka saker som du , är stolt över dig !

Svar: Tack mamma! Va glad jag blir.
Tulan

2013-05-28 @ 00:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0