Ursus arctos

Ursus arctos eller vanlig brunbjörn är ett djur som känns högaktuellt för oss just nu. För drygt två veckor sedan hittade jag björnspillning på gården, bara några meter från vårt garage. Bajsar björnen i skogen? Nja inte alltid om än vi nu nästan bor i skogen. Jag skrev om detta på Facebook på vår bys sida och det var fler som gjort observationer i närområdet.
 
 
Nu helgen som var hade en älg blivit slagen av björnen bara två hus från oss, känns helt klart för nära. Jag har aldrig varit rädd för björn även om jag vetat att de finns i närheten, men nu har jag rejäl björnfrossa. Jag vet att risken för en attack är minimal, men det känns olustigt när den kommer så nära. Tills vidare får jag vara den galna tanten som maniskt visslar "mors lilla Olle" när jag är ute på egen hand och vänta på att nallen ska bli trött och gå och lägga sig. 
Trackback
RSS 2.0